Promjene u geopolitičkom, ekonomskom i javnozdravstvenom kontekstu posljednjih godina značajno su utjecale na obrazovne migracije, studentske preferencije i politike upisa na sveučilišta diljem Europe. Brexit i pandemija COVID-19 stvorili su niz novih izazova, ali i prilika za restrukturiranje sustava visokog obrazovanja. Mnoge su europske države prilagodile svoje modele upisa, dok su pojedine institucije uvele inovativne, a ponekad i kontroverzne metode selekcije kandidata.

1. Posljedice Brexita: Preusmjeravanje studentskih tokova

Nakon što je Ujedinjeno Kraljevstvo 2020. godine formalno napustilo Europsku uniju, studenti iz EU izgubili su status domaćih studenata, čime su izgubili pravo na subvencionirane školarine i pristup britanskim studentskim kreditima1. To je dovelo do značajnog pada interesa za studij u Velikoj Britaniji i preusmjeravanja prijava prema drugim zemljama EU-a koje nude povoljnije uvjete i sve više programa na engleskom jeziku. 2

2. Pandemija COVID-19: Digitalizacija i fleksibilniji upisni kriteriji

Pandemija je izazvala poremećaje u provođenju državnih ispita i maturskih provjera, što je utjecalo na procese prijema. Mnoge su institucije privremeno ukinule standardizirane testove ili omogućile prediktivnu procjenu ocjena na temelju školskog uspjeha3. Također, ubrzala se digitalizacija postupka prijave i selekcije kandidata, uključujući online intervjue, prijemne ispite i savjetovanja na daljinu. 4

3. Nizozemska: Uvođenje lutrije u popularne programe

U Nizozemskoj je nagli porast broja prijava, osobito iz EU-a, doveo do uvođenja sistema izvlačenja (lottery system) za studijske programe s ograničenim kapacitetima, poput psihologije i medicine5. Cilj ovog sustava je osigurati veću pravednost kada su razlike između kandidata minimalne. Primjerice, University of Amsterdam i Radboud University, između ostalih, ponovno su aktivirali lutrijski model selekcije za pojedine programe s velikim brojem prijava. 6

4. Njemačka: Numerus Clausus i regionalna selekcija

Njemačka koristi sustav Numerus Clausus (NC) koji ograničava upis na najtraženije studije. Nakon pandemije, neka su sveučilišta povećala broj upisnih mjesta u programima javnog zdravstva i medicinskih znanosti te dopustila veći stupanj fleksibilnosti u priznavanju međunarodnih svjedodžbi7. Također, broj programa na engleskom jeziku porastao je za više od 25 % u razdoblju 2020.–2023. 8

5. Skandinavija: Fokus na ravnotežu i društvenu pravednost

Švedska, Norveška i Danska poznate su po besplatnom ili vrlo povoljnom visokom obrazovanju za građane EU-a. Tijekom pandemije, te su zemlje uvele dodatne mjere podrške studentima, uključujući produženje rokova za završetak studija, online podršku za mentalno zdravlje i fleksibilnije uvjete prijema9. Danska je također počela razmatrati ograničavanje broja upisa na engleske programe radi očuvanja ravnoteže između domaćih i stranih studenata. 10

6. Belgija: Jezična fleksibilnost i bolonjski model

Belgijska sveučilišta, osobito ona u flamanskom dijelu zemlje, sve su popularnija među studentima iz srednje i istočne Europe. Niska školarina, kvalitetna nastava na engleskom jeziku i međunarodno priznati diplomski programi čine Belgiju sve atraktivnijom destinacijom11. Pandemija je dodatno ubrzala digitalizaciju i otvorila mogućnosti za online upisne procese, što je povećalo broj međunarodnih prijava.

Zaključak

Sustavi visokog obrazovanja u Europi prolaze kroz razdoblje transformacije, potaknute vanjskim čimbenicima poput Brexita i pandemije COVID-19. Nove strategije upisa, poput lutrijske selekcije, fleksibilnih kvota, povećanja programa na engleskom jeziku i digitalizacije prijemnih procedura, pokazuju trend prema većoj pravednosti, internacionalizaciji i dostupnosti obrazovanja. U nadolazećim godinama, daljnja prilagodba i usklađivanje upisnih modela bit će ključni za održavanje konkurentnosti europskih sveučilišta na globalnoj razini.

 

Reference

  1. Universities UK International. (2021). The impact of Brexit on EU student recruitment.
  2. European Commission. (2023). Trends in student mobility in the European Higher Education Area.
  3. OECD. (2021). The State of Education During the COVID-19 Pandemic.
  4. Times Higher Education. (2021). “How universities adapted admissions during the pandemic.”
  5. Dutch Ministry of Education, Culture and Science. (2022). Higher Education Admission Reforms in the Netherlands.
  6. University of Amsterdam. (2023). Selection and Placement in Numerus Fixus Programmes.
  7. DAAD. (2023). Access to Higher Education in Germany for International Students.
  8. Study.eu. (2023). “English-taught programmes surge in Germany post-Brexit.”
  9. Nordic Council of Ministers. (2022). Education in the Nordics: Pandemic response and future strategies.
  10. Danish Ministry of Higher Education and Science. (2023). Policy adjustments to international study programmes.
  11. Flemish Department of Education and Training. (2022). Internationalisation of Higher Education in Flanders.

Leave a Reply

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
YouTube
Instagram
Tiktok